Saturday, November 7, 2009

TUGASAN KELAS • NOTA

KONSEP DAN MODEL KAJIAN TINDAKAN

Kajian tindakan merupakan satu penyelidikan yang dijalankan pada keadaan semasa. Pengkaji akan memfokuskan kepada pernyataan masalah atau satu-satu topik yang perlu penghuraian lanjut. Kemudiannya, berdasarkan pengumpulan maklumat seperti sampel kajian, setting kajian dan metodologi kajian, pengkaji akan merangka pelan, langkah perlaksanaan dan akhirnya membuat penilaian daripada hasil dapatan seterusnya membuat kesimpulan terhadap keseluruhan kajian yang telah dijalankan.

Pelopor kajian tindakan di bilik darjah di United Kingdom, Elliott dan Adelman (1976) berpendapat kajian tindakan ialah satu pendekatan penyelidikan yang berusaha untuk meningkatkan mutu profesionalisme guru dengan cara menyelidik situasi sosial di sekolah.

Elliott (1981) mengatakan bahawa, “kajian tindakan ialah rangka untuk penilaian kendiri di sekolah dan pendekatan dalam kajian tindakan yang mementingkan refleksi dan inkuiri yang bertujuan untuk membaiki atau mengubah amalan kendiri dalam sesuatu situasi sosial”.

Mc. Niff (1998) menerangkan bahawa kajian tindakan ialah satu pendekatan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan menjadi bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.

MODEL

Model Kurt Lewin

Pendekata Lewin melibatkan langkah gelungan yang terdiri daripada gelungan proses merancang, melaksana dan mencari fakta terhadap dapatan kajian.
Langkah pertama:
Memeriksa idea dan mencari fakta. Pelan keseluruhan tentang bagaimana mencapai objektif yang diharapkan.
Langkah seterusnya:
Merancang, melaksanakan apa yang dirancang pada langkah pertama, mencari fakta bagi tujuan menilai dapatkan kajian, dan menyediakan asas untuk langkah ketiga. pada fasa ini juga modifikasi kajian masih boleh dilakukan.

Model-model lain

Reka bentuk kajian secara mudahnya melibatkan 4 peringkat iaitu reflektif --> rancang --> tindakan --> pemerhatian. Di bawah merupakan beberapa model reka bentuk kajian tindakan.


Berikut adalah penerangan umum tentang gambarajah model-model di atas:

Proses 1: Merancang sebelum melaksanakan kajian tindakan, penyelidik perlu membuat perancangan.

Proses 2: Menentukan aktiviti-aktivit dan tempoh masa perlaksanaan bagi menangani masalah yang dikenalpasti. Setiap satu masalah yang dikenalpasti mungkin memerlukan satu atau lebih aktiviti.

Proses 3: Memastikan langkah-langkah dan bahan yang akan digunakan untuk menjalankan aktiviti (contoh: secara iindividu atau berkumpulan)

Proses 4: Menentukan langkah dan cara penilaian aktiviti yang akan dijalankan (contoh: cara penilaian – pemerhatian, kumpulan sasar – pelajar)

Proses 5: Analisa keputusan/dapatan. Menilai keberkesanan aktiviti yang dijalankan.
Proses 6: Bertindak iaitu menjalankan kajian berdasarkan perancangan.

Proses 7: Memerhati (mengumpul maklumat). Contoh: Pemerhatian, temubual, soal selidik.

Proses 8: Refleksi. Membuat analisa dan refleksi. Data yang dikumpul akan dianalisa dan dibuat pentafsiran. Analisis data dibuat melalui perbincangan antara sesama rakan guru.

Reka bentuk kajian di atas menunjukkan reka bentuk kajian bukanlah satu pusingan kajian sahaja tetapi ia merupakan satu proses yang berterusan dan mempunyai beberapa pusingan. Malah, kajian tindakan ini tidak akan berakhir sehinggalah ia menghasilkan hasil yang diingini atau positif.

Systems Model of Action Research Process





Action research is depicted as a cyclical process of change. The cycle begins with a series of planning actions initiated by the client and the change agent working together. The principal elements of this stage include a preliminary diagnosis, data gathering, feedback of results, and joint action planning.

The second stage of action research is the action, or transformation, phase. This stage includes actions relating to learning processes (perhaps in the form of role analysis) and to planning and executing behavioral changes in the client organization.

The third stage of action research is the output, or results, phase. This stage includes actual changes in behavior (if any) resulting from corrective action steps taken following the second stage. Data are again gathered from the client system so that progress can be determined and necessary adjustments in learning activities can be made.

No comments:

Post a Comment